søndag den 23. februar 2014

En weekend med forberedelser på afsked.

Afsked med katten og huset, hvilket altid kræver lidt ekstra indkøb til de to som kommer og bor i vores hus og et ekstra klap på katten og lidt lager af katteslik i køleskabet. Ja, jeg ved det. Jeg rejser meget. Da jeg selv betaler, mener jeg det er tilladt og sagen er meget kort, at jeg elsker at rejse. Modsat hvad mange tror, køber jeg sjældent tøj. Jeg køber hvad jeg mangler, men de dyre ting har og bruger jeg i rigtig mange år. Flere stykker af mit tøj har, indrømmet, ligget i den dyre ende og bruges fortsat med glæde på femtende år, uden at være slidt. Jeg går i butikker når jeg mangler noget og køber sjældent andet end hvad jeg kom efter. Er ikke en som oser i timer eller impulskøber i stor stil. Møblerne i vores hjem står der ikke en dyr designer bag og kan meget vel være noget ret vakkelvornt gammelt bras. Her køber vi det vi vil have af lyst og ikke hvad moden dikterer eller hvad der nok behager gæsternes smag. Sådan er vi også med rejser. Jeg glæder mig lige så meget til den planlagte weekend i Århus, som til den forestående tur til Marokko. Jeg elsker at være i mit lille og ganske primitive sommerhus, at køre på tur i autocamperen og de oplevelser jeg får der, er på ingen måder dårligere end tre uger rundt omkring i Indien. 
Jeg elsker simpelthen at opleve, at se verden, at forholde mig til verden omkring mig, at lære og undersøge. Jeg elsker solen, at dase, at fordybe mig i en bog, at spise fremmed mad, at have tid med min mand, at høre andres musik, at se andres brug af farver og materialer.
Men jeg elsker så sandelig også hverdagen. Jeg elsker mit hjem, mine ting, mine venner, min familie, børnebørnene, mit job, mit land, min by og min hverdags trummerum.
Jeg ser intet paradoks i at elske det hele. At ville både og og at ønske at være både her og der.
Igen er kufferten næsten pakket. Tøj snurrer i vaskemaskinen, lister ligger klar med husk dit og dat. Onsdag morgen, frygtelig tidligt tager andre over og passer hus og kat og vi drager ud. Igen til Marocco. Igen til Marrakech. Bare en uge, som for mig er nok for en enkelt by af gangen. Smukke, varme Marrakech med de krydrede dufte, den varme myntete, hotte taginer, plat og gøgl, smuk natur, fantastiske  Atlasbjerge, musik og dans, et virvar af farver og liv. Et sansebombardement af dimensioner. Også en uge med sol til krop og sjæl. Vitamin indsprøjtning af sollysets helsebringende energi, ro og fordybelse og flere gode minder til den ægteskabelige konto.
Lige om lidt er jeg klar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar