torsdag den 27. februar 2014

Marocco.



Jeg kan oplyse, at man sover virkelig godt i den seng her og jeg bilder mig selv ind, at jeg sov ekstra godt, fordi vi ikke spiste efter vores sene frokost ved femten tiden. Ingen af os var sultne. Bare trætte. Når kroppen ikke skal arbejde med, at fordøje et sent måltid, tror jeg, at der kommer mere ro på natten. Jeg har oplevet det før og tror, at jeg mærkede det igen i nat.
Morgenmaden var til gengæld fantastisk. Der var lige præcis vores yndlinge og sådan et måltid, giver altid os energi og god mæthed frem til aftensmaden.


Vi gik den lange tur til byen. Ok den tur varer kun ca en time, men før vi var fremme ved Djemaa el Fna, gik der en masse tid. Souken er ikke et sted, hvor man lige finder rundt og det gjorde vi da bestemt heller ikke. Der er lige som heller ingen, som rigtig for alvor oplyser rette vej når man spørger. Man er jo ret interesseret i, at kunderne bliver i labyrinten og lader sig friste, så forskellige vejvisere vender pile forskellige veje. Nogen tjener også ekstra på, at vise vej og føre rundt, men de frer som regel kun noget af vejen, inkasserer hyren og er pist væk og man står tilbage og er lige vidt. Som turist har man jo god tid, så skaden er vel til, at leve med.
El Fna var til at kende med sit mylder af mennesker, boder, optrædende og alle former for salg og tiggeri. 




I souken  fik vi tinget og pruttet os frem til en masse skind sutter og sandaler til både mig og andre, store stråtasker og lidt keramik. Der skal megen snak og skuespil til, før sådan en handel er i hus, men jeg er aldrig i tvivl om, at vi har betalt mere end rigeligt, også når vi er tilfredse med handlen.
Da mørket og desværre også kulden faldt på, lod vi os beværte på Palais Scharamane, hvor der bydes på sammensatte menuer med salat, taginer, couscus, frugt, mynte the og søde kager. Middagen ledsages af live orkester og forskellige dansere. Ganske underholdende, men desværre meget uengagerede og uinspirerende dansere. De kører på bevidstløs rutine. Sådan bliver det vel med tiden, hvis man danser samme sted hver dag i længere tid. De fleste turister og især dem, som ser den slags arrangementer for første gang er sikkert tilfredse, men vi har set flere i samme stil og så danser jeg selv og ok, så bliver man hurtigt lidt træt.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar