søndag den 9. marts 2014

Hvem stiller bare de fedeste spørgsmål??????

De gør dem under fem år vil jeg påstå. Her i huset er det pt Olga som beriger med guldkorn som:
Hvad hedder du Della?
Hvad laver jeg? 
Det sidste kunne mange af os vel godt lære lidt af. Stop op og spørg dig selv om, hvad du egentlig lige laver.
Livet er fyldt med spørgsmål. Såvel store som små.
I øvrigt mener jeg, at jo der er stadig lang vej og MEGET at kæmpe for, når en stor del af verdens kvinder stadig dør i barselssengen eller under fødslen.
Og lige nu er det store spørgsmål for mig. Var det mon femogtyve og ikke bare fireogtyve år side i går, at jeg skrev mit soc.pæd speciale. Havde jeg ligefrem jubilæum????? Hvor er det fordømte værk blevet af, så jeg kan se noget doku?
Og lige en vigtig meddelelse. Afsted i biffen med jer. 12 år som slave er en film som alle skal se. Læste lige en som kritiserede dens langsomhed. Jamen for fanden da. Vold, nedgørelse, uretfærdighed, undertrykkelse og åndelig dumhed går ikke stærkt og kan ikke fjernes med lidt hurtig filmmusik. Sådan en film SKAL gå langsomt. Den SKAL kradse og rive i dig så du er lige ved at flygte. Folk græd, nej hulkede i sidste del af filmen. Unge som gamle, mænd som kvinder. Jeg er desværre ikke den med de løseste tårekanaler, men jeg sværger. Jeg græd inde i, så tårene silede inde i mig. Det her må ikke ske igen, men jeg er ikke så naiv, at jeg ikke tror det sker mange steder i mindre målestok. Ork jo, det er jeg skam sikker på. Bedre eller klogere er vi jo heller ikke blevet. Så længe mennesker har magt vil der være undertrykkelse. Liderlighed kan være meget godt, men magt liderlighed og den følger kan være dødsens farlig.
Go søndag og husk lige at komme ud i det skønne vejr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar