onsdag den 10. juni 2015

Havens ukronede dronning.

Rosen, og ikke bare rosen, men den historiske rose. Den er dronningen i min have. Jeg har dyrket den i snart mange år. Altid købt i Løve hos Thorben Thim, som vælter gode råd ud over sine kunder. Enten via han skønne bøger, eller via virkelig gode ansatte.
Historiske roser er bare meget smukkere, mere levende, fyldte og duftende og ofte remonterende. Der er ikke så mange dikkedarer som med de andre roser, som jeg synes er gor sarte, parfumerede og stive i deres udtryk. Jeg er aldrig blevet skuffet over en rose fra hr Thim og har været oppe på over firs blomster på en rose ved første blomstring. 
Mine yndlings e helt klart de fyldte og rosa/pink nuancer. Min lille bitte have har en god del historiske roser. Slet ikke så mange som jeg før har ejet, men mange og jeg elsker at følge deres liv og smukke blomstring, som er i gang lige nu. 
Akelejen og pæonen deles om anden pladsen og min klematis må nøjes med tredie pladsen. Akelejer bliver jeg aldrig træt af. De blomstrer flittigt, er nøjsomme og passer sig selv. Sådan er min tilgang til haven jo blevet. Et minimum af pasning og fuld fokus på nydelsen. At det kan lykkes i høj grad, skyldes selvfølgelig også de valg jeg traf, da jeg anlagde haven. Eneste alvorlige smutter var Humlen. Den aggressivt voksende Humle, som vi kæmper en ulige kamp med. 




Drivhus har jeg ikke mere, men tomater og chillie vokser fint i min udestue. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar