torsdag den 24. marts 2016

Haven kalder.

Påsken er over os og vi er vist ikke de eneste i Danmark, som har valgt at gå i haven. Mange er vel igang med en større påskefrokost. Noget med æg, fisk og noget klart væske som fisken kan svømme i. Jeg er på,ingen måde misundelig over ikke at være en af dem. Vi hører ikke lige til traditionsfrokost folket. Hverken til jul, påske eller pinse. 
Til gengæld har vi entreret haven. Foreløbig med alskens sakse. Der skal klippes ned. Der trænger. Store rosengrene og vildskud, som har kastet sig vildt ud i verden, roser som bare lige trænge til en trimning og noget som bare ikke blev gjort da det også let kunne gøres. 
Og så samler vi affald. Vores have ligger jo om ikke i centrum, så godt på vejen. Den slags beliggenhed ses blandt andet på havens affald. Man er ikke ked af det, når man smider sit affald, til trods for, at der er skraldespande med meget kort mellemrum. Man smider om sig med dåser og plastik, ting som naturen ikke kan optage og genanvende. Husk lige at lær dine børn om hvad man bør smide hvor ik'? Og husk lige på selv også. Nu samler vi op her, men det flyder seriøst med skidt og lort i vores smukke natur, og den slags er altid irtiterende at se på. Øv. 
Havearbejde er virkelig en fantastisk ting på denne årstid. Der er virkelig noget konkret at tage fat på og man kan nemt se hvor man har været og hvor man er kommet til og ser det hele pludselig så fint ud. Der er masser af pletter endnu som trænger og bagefter kommer vi til pynt og nusseri. En tur på planteskole og nye farver i krukkerne. Den slags venter jeg lige et øjeblik med. 
Her er arbejde til flere dage. Sådan af den grundige og grove slags. Tænk hvad vi sparer i fitnesabonnementer. Her er der helt gratis motion og sved på panden. Vi går rørt kroppen, får frisk luft og noget smukt og meningsfuldt at tænke og kigge på. 
Jeg elsker min lille have, men den skal bestemt heller ikke være større. Jeg har været der hvor vi snakkede om en tønde land. Der er jeg bestemt ikke mere. Nu er jeg til havearbejde når det passer mig og til en stor portion nydelse i min have. Nu er min have mere til pynt end nytte. 
Rigtig god påske med gode havedage til dem som lyster det. Har man ingen have, er skoven og stranden bestemt også værd at besøge. Men ellers, så bare nyd din snaps. Skål! 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar