lørdag den 9. juli 2016

Sprogø.

For en del år siden, læste både jeg og den gode gamle hjerteven Kirsten en bog om unge pigers skrækkelige skæbne på Sprogø. Øen hvor man opbevarede de piger, som ikke var ønskede i samfundet. Piger som åbenlyst havde vist, at de havde et sexliv, men ikke var gift, piger som var blevet gravide uden at have en far til barnet, eller piger, som på anden måde havde vist umoralsk opførsel. Omkring ti år boede de i snit på øen og slap ikke væk, uden at de først frivilligt var blevet steriliseret. 
En bog som satte mit sind i kog og rørte mig dybt. Og jeg har mange gange ønsket,mat besøge Sprogø, hvilket man ikke bare sådan lige kan komme til. 
I dag lykkedes det. I fødselsdagsgave havde jeg fået en oplevelsesdag af Kirsten. Noget med en tur til et hemmeligt sted, noget havbad og en picnic.
I dag var så dagen, hvor jeg skulle møde op på Ringsted station, tage toget til Korsør og derefter skulle jeg på vandre tur. 






Vi gik langs kysten. I store som små sten, forbi uindhegnede køer, op og ned. Vi krydsede Storebæltsbroen fra undersiden og spiste picnic i det grønne, med udsigt til hav og bro. 




Vi gik ad stier og endte inde i Korsør, hvor en bus samlede os op. Først der fik jeg at vide, hvornjeg faktisk var på vej hen. I alt gik vi iøvrigt næsten nitten kilometer i meget forskelligt terræn. 
Sprogø var meget større end vi havde troet, men var jo også blevet hundredeogtyve hektar større efter broen var bygget. Øen ejes af Sund og Bælt, som ejer de fire huse som kan lejes ud til folk med særlig relation til firmaet. Hvordan vi lige vil fikse det ved vi endnu ikke, men vi har dog sat os for, at vi skal bo i sådan et hus et par dage i maj 2017. Problemer er til for at løses. 










Sikke en dag. En hel lang dag. En fantastisk dag, med den skønneste overraskelse og den mest vidunderlige kvinde ved min side. Havbadet blev kun til et fodbad i Storebælt. Den gode nyreenergi blev lige boostet. 

1 kommentar:

  1. Tak for dit dejlige selskab på en meget dejlig dag - og i dejligt vejr oven i købet :-)

    SvarSlet