lørdag den 10. december 2016

God morgen.

I de på min kliniks facebook side "englegaarden" har jeg i dag skrevet lidt om mit morgenritual. Det er hverken af religiøs eller politisk art, og det kunne have været et ritual med et hvilket som helst indhold. At kigge ud af vinduet fem minutter mens du drikker din morgen the, at vande og nippe dine blomster, at strikke to pinde på dit strikketøj eller lægge en kabale. Mit er simpelthen, at sige godmorgen til min klinik. At tænde lidt røgelse som for mig symboliserer gårsdagens afslutning og den nye dags begyndelse. Sagt på en anden måde, farvel til fortiden og goddag til nutiden. Hvad der skete i går er fortid og nu tager jeg hul på en ny og uberørt dag. Vi får alle en chance mere i dag. Måske fejlede vi i går. Skidt pyt, nu prøver vi sgu igen. Samtidig trækker jeg et Englekort. Nogle dage bare det ene, andre dage også andre kort. Jeg tror ikke på kort som en blind spådom. Jeg tror på kort som en stille meditation over dagens ord. Ord som til hver en tid giver genklang i et menneske. Et ord som alle kan relatere sig til. Et ord som du kan mærke efter hvad siger inde i dig. Er det en ting du har for meget eller for lidt af, er det noget du kunne gøre noget ved eller ikke gider have i dit liv. Kommer du i tanke om, at nu skal der ryddes op eller handles anderledes? Kommer du pludselig til at savne en person, en svunden tid? Eller mærker lykkefølelsen fra noget? Alle kort kan relateres til noget i mit liv og alle begreber er værd at reflektere over. Og sjovt nok, når du har startet dagen med fokus på et bestemt ord, begreb eller følelse, så kommer dagen til, at handle om dette. Tanken tiltrækker flere tanker eller handling. Du sender en følelse ud og får retur af samme skuffe. Der er jo alt at vinde. For mig er det positivt og sundt at have fokus på det positive og det du kan gøre noget ved og med, så hvorfor ikke? 
Mon ikke de fleste, bevidst eller ubevidst, har et ritual i løbet af dagen? 
Lige nu prøver jeg også at have fokus på alt det som bliver så tydeligt i julen, hvor mange har alt for meget og efterhånden alt for mange har alt for lidt. Hvad kan jeg gøre? Hvor kan jeg gøre en ekstra indsats? Sådan bare i det små i hverdagen? Har man fokus på en ting dukker der sjovt nok nye muligheder og idéer op. Måske kunne man spare et par kroner et sted, som så kunne ligge løst i lommen klar til at gives til den rette person når jeg møder vedkommende på gaden. Hvad der spares hos mig kan jo sagtens være tjent for en anden? Hvorfor ikke? Jeg ville jo alligevel have brugt de penge og mærker det ikke når jeg nu giver dem ud til noget meget bedre. Noget som glæder, som støtter og løfter bare en lille smule i en presset hverdag. Bare lidt tanker fra mig. Sådan nogen som popper op når mit fokus som nu er rettet den vej. Hvor mon dit fokus er rettet hen? Hvad er dit ritual? Og hvor ønsker du at gøre en forskel? 
Tanker på en lørdag i december. Fjorten dage før juleaften. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar