lørdag den 13. august 2011

Den stakkels lille omsorgssvigtede rødstrømpe.

Det giver da godt nok ikke meget omsorg til vores små rødstrøper, når jeg læser følgende og andre lignende opslag på facebook. skrevet og rundsendt, af unge kvinder, småbørnsmødre, hustruer og fuldtidsarbejdende danske kvinder.

En mor tænker på sine børn, selv om de ikke er hos hende.
♥ En mor elsker sine børn på en måde, de aldrig vil kunne forstå.
♥ En mor vil altid være der for sine børn.
♥ En mor vil fange en granat, tage en kugle, stå foran et tog, og bede Gud tage hende i stedet for hendes barn.
♥ Hvis du har børn, du elsker så meget som jeg elsker mine, indsæt dette i din status


Her kunne man jo så fortsætte rækken med hvad en RIGTIG ægtefælle bør, hvad en rigtig udearbejdende kvinde bør og bla bla bla.
Skønt for dem som lever op til glansbilledet, eller dem som lader som om og i hvert tilfælde ikke tør indrømme at hun ikke gør.
For hvad hvis man ikke elsker sine børn på den der fantastiske måde? Hvad hvis man har en fødselsdepression? Hvad hvis de RIGTIGE følelser bare aldrig kom? Hvad hvis man ikke har sex det RIGTIGE antal gange om dagen/ugen/året? Hvad hvis man ikke har økonomi til det RIGTIGE hus/bil/møbler/børnetøj? Hvad hvis man ikke orker at lave alt mad fra bunden og bage langtidshævede brød, købe alt økologisk og bæredygtigt? og hvad hvis dit og hvad hvis dat?????????
Er man så ikke en RIGTIG mor, kvinde,kone, menneske????????Er man så mindre værd end andre????
Hvor blev søstersolidariteten lige af? Hvor er rummeligheden? Hvor er forståelsen for andres behov, muligheder og begrænsninger? Hvor blev nysgerrigheden af overfor hvordan andre gør og hvorfor og hvad vi kan lære af hinanden og hvor vi kan støtte og løfte i flok?
Undskyld mig, men jeg undres og græder stille indvendigt over hvor svært i gør det for jer selv og hinanden.
 Bliv bare enige om, at jeg sku da nok bare er en gammel udbrændt SFér, med hang til lilla tøj og et falmet eksamensbevis fra (om noget) den gamle pædagogiske højborg KBH´s Soc.Pæd Seminarium, stedet for stærkt vanedannende stoffer, bongotrommer og lange patter. At det nok er længe siden jeg selv var småbørnsforældre og sikker var en skrækkelig dårlig mor, med posen fuld af fejl og mangler og ikke aner en skid om, hvordan det er at være ung i dag.
I kan da ikke have mere ret med det hele, men en´ting ved jeg altså noget om. Det er rigtig svært at være FORKERT i en verden af lutter RIGTIGE og en´ting har livet lært mig, at dem som råbte højest om lykken og det RIGTIGE liv, var dem som var bedst til at lyve for os alle, men mest for dem selv.
Tillad min tropet at trutte et slag for søstersolidariteten. FÆLLES FRONT!







2 kommentarer:

  1. Fedt indlæg! Som straks sendte mig på facebook, for jeg har også fået de der "en mor er en engel der altid bager fuldkornsboller..." - her er den post du inspirerede mig til at lave:

    "*En mor er en, der nogengange vil gi sin højre arm for en svingende kaffe latte, en svulstig cupcake og 2 timer i en go stol med benene oppe UDEN at nogen kalder :"Mor, vil du ikke liiiige..."

    *En mor er en, der i glimt GLÆDER sig til den dag, hvor hun kan sende regningen for hængepatter, sprukkent maveskind og dårlig søvn til sine børn. Den blir satme dyr!!!

    *En mor er en, der er klar over at hendes liv aldrig blir det samme som før hun fik børn - og nogen gange kommer til at sukke og mindes og længes en lille-bitte smule efter dengang.

    *En mor er en, der elsker sine børn, men nogen gange overvejer (SERIØST!) at sælge dem til cirkus!

    Stjæl bare denne post hvis du er MOR - og vil holde på din ret til at være uperfekt og menneskelig midt i al kærligheden til de kære, små kræ!"

    Tak for opråbet! KH Lisbeth

    .

    SvarSlet
  2. Kære Lisbeth.
    Dejligt at jeg kunne inspirere. Tak for god FB-post, den vil jeg STRAKS sætte på min profil.

    SvarSlet