mandag den 14. juli 2014

Sommer og åbne stalddøre.

En del af sommeren, er for mig også stalddørssalg. Jeg dropper grønt fra feks Årstiderne og lader mig bade i de lokale friske råvarer. Her omkring har vi op til flere lækre gårdbutikker. Mennesker som knokler for at fylde deres små staldbutikker med frisk frugt og grønt hver dag sommeren rundt. Nogle steder er der suppleret med lækre safter, marmelader, relish osv.
Sjældent er der personale i shoppen. De er jo igang i have og mark og stoler blindt på deres kunder. Her er ikke overvågning eller butiks detektiver. Her er en boks til pengene og en lille krukke med byttepenge. Flere har udvidet med mobilpay, hvilket er ret smart for os alle. Jeg håber at alle er lige så ærlige som mig, som bliver ekstra omhyggelig med at tælle og regne, når jeg står over for så meget tillid. Blind og total tillid. Den må vi bare ikke svigte eller misbruge. Lige rundt om hjørnet, kan jeg få både frugt, grønt, div tilbehør og tilmed fisk, som er fanget i havet lige uden for butikken og noget af det røget af mester selv lige ved siden af butikken. Det hele oser af friskhed som ikke kræver datomærkning og samtidig kun koster det halve af det vi giver inde i byen, hvor man ofte betaler det dobbelte for den halve friskhed. Hos landfiskemanden er der både personale, vægt og kasseapperat med elektronik, men stadig billige priser. Man skal gide køre, lede og undersøge, men jeg lover jer, det giver pote, god smag og samvittighed.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar