søndag den 14. december 2014

Hvor gemmer du din julemand.

Jeg elsker min julemand. Han kommer med advents gaver til mig. I dag fik jeg en af de bøger som står på min ønske seddel, lakridser og en Lotto kupon. 


Pokker tage mig om ikke jeg vandt. 39kr er jo også en slags penge og på tirsdag, hvor jeg skal på juletur til både staden og Staden, vil jeg give pengene til den første hjemløse jeg møder.
Den dag er også den dag, hvor jeg altid smider et beløb i den store pengekiste på Rådhuspladsen. Pengene går til julehjælp til danske børnefamilier ( og der kan være mange flere penge end mine i). Rigtig mange danske børn vokser op med julemanden. Hver morgen eller minimum hver søndag i december, vågner de op til gaver, selv om deres værelser i forvejen bugner af legetøj og selv om de inden måneden er omme, skal vælte sig i endu flere pakker og legetøj, mad og slik. 
Måske kunne vi  godt skrue bare lidt ned for blusset og tænke på dem, som intet har. De danske børn, som ikke vågner op til pakker og nok heller ikke kan regne med hverken gave eller julemad, for det er der ganske enkelt ikke råd til. Der kan de fleste af os, hånden på hjertet, godt spytte i kassen også selv om der ikke følger et tv show med i røven på beløbet, eller dit firma navn ikke kører på rulletekst på skærmen.
Det var så de danske familier, som "bare" er så fattige, at de må undvære julegave og julemad. Noget andet er de mennesker rundt om i verden, som ikke engang har hverken hjem, mad, tøj eller retten til egne tanker. Dem kunne vi vist også lige give en skærv nu vi er i lommen. Lige rundt om hjørnet, få kilometer fra, hvor vi lægger os på stranden og læsker ganen med kølende drinks, går flygtninge rundt på må og få, uden mål eller midler. Vi gør slet ikke nok som land, andet end sidde og diskutere hvem der mon vil snyde og tage røven på os og bla bla bla, men heller ikke den enkelte af os, kan vist med rette påstå, at vi gør nok. Min egen barm griber jeg først i, bare rolig, jeg er ingen helgen eller den som rejser ud og hjælper uselvisk i krigszonerne. Men jeg gør dog det lidt jeg mener jeg kan, nemlig at sende penge den rette vej. 
Her er der faktisk god brug for både din og min hjælphttps://www.facebook.com/stella.d.jensen/posts/10152926813714837, men rækken er lang, så vælg med dit hjerte hvor du mener dine penge gør størst gavn. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvem som trænger mest, blot konstatere at mange trænger og at vi er mange som kan gøre en mærkbar forskel, selv med små beløb.
Min hjemlige hjerte sag er som altid Mødrehjælpen. Dem er vi mange som kan takke for meget. Hjælp ved graviditeter, boligforhold, juridisk hjælp, julehjælp og meget andet. Rigtig mange danske kvinder har gennem tiden søgt og fået hjælp ad den vej. Dem må vi værne om og støtte op om. Tiderne hvor danske kvinder kan få brug for hjælp er langt fra forbi. 
Rigtig god advents søndag til alle. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar