søndag den 28. november 2010

Farmors Englenumser.

Så blev det tid, for årets første julebag. Et lille eksperiment. Fra min barndom husker jeg en kage ved navn PLESKEN, som jeg ikke havde stor lyst til. Husker den som en tør lille gnalling, med smag mest af mel og hvis bølgen gik højt, også af margarine.Jeg er fra vennerne i Ribe, blevet udfordret og opfordret til, at bage den lille kage og evt selv gøre den bedre. Tiden var moden. Opskrifter blev fundet og ok, enten var Pleskner i mit barndomshjem utrolig kedelige, eller også er det de kedeligste typer af FINSKBRØD, jeg måske forveksler med Plesknen. Opskrifterne oser ikke just af glæde og lækkerhed, men dog ok, men mon dog ikke jeg kunne gøre det bedre selv? JO JEG KU DA!
Ud med Pleskner og ind med FARMORS ENGLENUMSER:

Navnet fordi: Kager hedder ofte MORMORS ditten og datten, hvilket grænser til bedsteforældrediskrimination. Vi er jo trods alt også nogen som er FARMØDRE! Englenumser, er en betegnelse som jeg ofte bruger i forbindelse med noget, som smager særligt godt. Som at kysse en fed lille engel på numsen. Kender i ikke den fornemmelse?
Sådan smager disse kager. Jyderne fik overrakt en lille pose med dem og var meget tilfredse med min kage.
Har du lyst til at smage, så er opskriften lige her:

                                                 FARMORS ENGLENUMSER!
2.5 dl sukker og 2 æg røres lyst og skummende.
Tilsæt 1 tsk kanel, 1 tsk bagepulver, saft og skal af en citron eller appelsin, samt 2,5 dl hvede eller fin spelt mel, en håndfuld groft hakkede nødder.
Dejen røres sammen. Sættes som små klatter på bagepapir og bages ca 15 min ved 180 grader.
GOD FORNØJEJSE OG GOD JUL.


2 kommentarer:

  1. Hej. Jeg må prøve at lave Farmors Englenumser selv, for opskriften lyder rigtig dejlig. Kan godt lide din fine indpakning af dine kager. God mandag fra Jette

    SvarSlet
  2. Tak og i lige måde. Jamen de kan varmt anbefales og er super nemme.

    SvarSlet