torsdag den 27. januar 2011

Anne-Grethe Bjarup Riis

er altså en kvinde, som jeg har det meget dobbelt med. På den ene side irriterer hun mig vildt med sin overgearede facon. Altid helt oppe i det røde felt og en kende overfladisk og selvicenesættende. MEN så på den anden side, opdagede jeg pludselig nogle helt andre sider. Stor kunstneriskhed, kreativitet, enormt mod til, bla at bruge sig selv hudløst i en god sags tjeneste og i det hele taget, som et meget dybere menneske end først set.Altid fedt, når nogen tager røven på en´og ens´klamme fordomme og trang til at dømme og putte i små sure kasser.
Men, så kommer vi til Anne-Grethes to bøger SEND MERE SEX (skrevet sammen med Trine Appel) og SEND GLERE BØRN. Ved første (og andet) øjekast, henregnes begge bøger, blandt den form for kvindelitteratur, som jeg ikke rigtig har det godt med, meget sansynligt nok, tror jeg selv, forde jeg er for gammel og for meget kvindesagskvinde til, at holde ud, når kvinder skal udstilles som fjollede fæ, som nærmest ikke kan eksistere uden en mand, og på vejen efter ham, fumler og tumler og virker totalt forskruet. Jeg var i tidernes morgen, ved at misse Sex and the City af samme årsag, men opdagede heldigvis i tide, at de kvinder er en tand mere nuancerede og har mere end mænd mellem ørene og ja, dem elsker jeg jo nu.

Anne-Grethes bøger handler om tandlægen Helene Sandholm, som lever det lige liv med mand, børn og god karriere. der er orden i sagerne, god kunst på væggene og endnu bedre vin i de rigtige glas. ALT krakkelerer og roder og vendes op og ned og rigtig meget vendes HELT NED, helt helt der ned, hvor det ellers kun er de andre som kommer. Alle kommer på ret køl igen, men ingen uden nye insigter og med gode erfaringer i rygsækken og de fleste også med en ny baby i barnevognen eller i maven. i bøgerne berøres mange tabuer og meget tunge emner, ingen nævnt, ingen glemt. Alt med humor men uden at nogen bliver trådt på eller gøres bedre end andre. Faktisk en flot ballance. Den sidste bog kommer enddog rigtig dybt, da Helene føder et barn, som IKKE er perfekt. Her bliver bogen meget følsom og behandler alle de følelser, tabuer og problematikker omkring et så sårbart et emne virkelig fin og fik mig til at glemme ALT hvad jeg tidligere har tilladt mig at mene om Anne-Grethe Bjarup Riis.
En´ting til, du bliver underholdt og endda godt og morsomt, fra første side i første bog, til sidste side i bog to.
GOD LÆSELYST.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar