onsdag den 17. oktober 2012

De bedste spisegæster......

er da uden tvivl dem som går til makronerne. Olga har lige nu alderen, hvor man ikke er den store elsker af forandringer i kosten. Retterne skal prøves mange gange før de fænger og alt skal undersøges. I dag tog jeg fusen på hende. I dag var  der dessert.  Min helt egen redigerede udgave af en æbletærte. Ingen af  os har nogen sinde før set en SÅ spisende Olga. Vi andre holdt os heller ikke tilbage. Tærten er både nem og lækker og kan med lethed bages af alle som kan læse en opskrift og tænde en ovn.
  

Gudmors Æbletærte.

Ca 8 prs.

  •  
  • Dej
  • 150 g smør
  • 125 g sukker
  • 1 æg
  • 175 g hvedemel  
  • 2 tsk bagepulver
  •  
  • Fyld
  • 2 dl creme fraiche
  • 85 g sukker  
  • 2 æg
  • 3  æbler
  • Vanille
  •  
  • Pynt
  • Kanelsukker

Forbagning: Ca. 10 min. ved 200°.
Bagetid: 30-35 min. ved 200°.

Dej: Rør smør og sukker luftigt. Tilsæt ægget. Bland mel og bagepulver og rør det i "æggesnapsen". Kom dejen i en smurt form (ca. 24 cm i diameter). Forbag kagen nederst i ovnen ca 10 min ved 200 grader.

Fyld: Pisk imens fraiche, sukker og æg sammen. Skræl æblerne, fjern kernerne og skær dem i både. Tag kagen ud og hæld fyldet på. Stik æblebådene ned i fyldet. Drys med kanelsukker.

 Bag æbletærten færdig nederst i ovnen 30-35 min ved 200 grader.

Serveres lun med Skyr rørt med vanille.
                                 Mon ikke billedet siger alt?
 

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar