tirsdag den 25. december 2012

Boganmelderens no goes.

Jeg har en holdning om, at når jeg starter på en bog, så læser jeg den færdig og sådan er det da også for det meste.
Jeg har fornylig S.L.Æ.B.T mig gennem de to digre værker som tilsammen udgør værket "Det store århundrede" af Jan Guillou. Jeg holdt ud hele vejen, fordi historien jo faktisk er ganske god og spændende. Problemet er, at de to bøger burde være kort ned til en eneste bog og være bareret for triviel fyld og en masse ordspild på, at romantisere og overgøre. Føj for en omgang langspyttet ordspild. historien handler om de tre fiskerdrenge fra Norge, som tidligt bliver faderløse og sendes ud på arbejdsmarkedet. På grund af deres formidabelt gode evner, sponsoreres deres videre uddannlse til Diplom ingeniører i Dresden. Tilgengæld forventes det, at de alle vender hjem og bygger Bergenbanen. Sådan går det ikke og vi følger de tres videre gøren og laden, som til sidst fører dem sammen igen. fint og godt, men ALT for langt og dybt kedeligt.

Kun meget sjældent blev jeg fanget og underhold gennem de to bøger og kun stædighed fik mig til, at holde ved hele vejen.

Næste forsøg på, at flyde med på en bølge er nu opgivet. Jeg har lånt mig frem til første bind af "Fifty Shades Of Gray.Fanget" af E.L. James, er lige nu i dette minut totalt opgivet. Jeg er ret sikker på, at det er mig der ligger inde med fejlen og at fejlen handler om alder, erfaring og en vis portion kynisme. Dels er bogen skrevet i en meget ung piges sprog og handlingen drejer sig også om en meget ung piges tanker og liv. Lige der er jeg på ingen måde mere. Jomfru er jeg på ingen måde heller mere. Der næst bliver jeg hverken erotisk stimuleret, nysgerrig eller pirret af historiens meget minutiøse beskrivelser af parrets erotiske gøren og laden og til sidst, må jeg indrømme, at ham Mr. Gray der, han på ingen måde hverken tænder mig eller lokker mig med på flere sider om hans seksuelle julelege. Jeg tror slet ikke den mand er så speciel endda, bare på grænsen til lidt vel overforkælet og problemer med at mærke sig selv og der med andre.Den rejse må han gøre uden mig. Hvem og hvad der har fået ham til, at gøre som han gør rager mig mindre end en høstblomst. Så for én gang skyld kaster jeg håndklædet i ringen og forlader en bog før tid. Jeg orker bare ikke udsigten til omkring 1500 sider sammen med personligheds forstyrrede Mr Gray og hans unge idol.
Tror dog stadig jeg kan anbefale bogen/bøgerne til alle dem som er min tyve år yngre end mig, mindre kyniske end mig. Hvil i fred Mr Gray og nyd dit sexliv med max gas på alle hylder og tangenter. Det er dig velundt.