fredag den 25. oktober 2013

Kost og hormoner.

Og hvad er så overgangsalderen for en størrelse?
Overgangsalderen, også kaldet menopausen eller klimakteriet, styres af hypofysen, som styrer kroppens kirtler som feks skjoldbruskkirtlen som producerer stofskiftehormon, bugspytkirtlen som laver insulin og æggestokkene som fremstiller de to kvindelige kønshormoner østrogen og progestoron.
Processen starter ofte med med blødningsforstyrrelser af en eller anden karakter. Æggene slipper op og der produceres ikke mere progestoron og efterhånden stopper også produktionen af østrogen.
Mindre østrogen forøger risikoen for knogleskørhed og øger indholdet af kolesterol i blodet, hvilket betyder, at risikoen for hjerte/kar sygdomme stiger. Slimhinderne tørre langsomt ud og bliver mindre smidige hvilket giver større risiko for inkontinent og blærebetændelse.
overgangalderens symptomer optræder oftest langsomt fra 5-10 år før den egentlige menopause indtræder omkring 45-55 års alderen, dog med mange variationer til begge sider.
De oftest sete gener i overgangsalderen er:
Træthed
Humørsvingninger
Hedestigning
Søvnløshed
Hjertebanken
Hukommelsesproblemer/koncentrations besvær
Hovedpine/migræne
Vægtøgning
Led og muskelsmerter
Blødningsforstyrrelser
Tørre slimhinder
Øget vandladnings trang
Det er vigtigt at huske, at overgangsalder IKKE er en sygdom, men en forandring på linie med feks puberteten og noget som kun varer en overgang.
 Mine kilder er hentet fra eget liv, mine klienters erfaringer, forskellige uddannelser, anatomi og sygdomslære samt forskellig litteratur. Bla har jeg hentet god viden i bogen HEDETUREN GÅR TIL KØKKENET af Søs Wollesen, Louise Bruun og Birdie Bjerregaard.

2 kommentarer:

  1. Hej Stella.
    Et godt indlæg, og noget mange af os vil følge. Du glemte lige at få - øget hårvækst (uønskede steder) med på listen. Jeg taler af erfaring ;-)
    Knus Sussi

    SvarSlet
  2. Tak Sussi. Den var jeg ikke lige OB's på, men ved godt det er et problem for mange. Håber mine tanker vil hjælpe nogen, om ikke andet så mig selv, ved at repetere og sætte i system.

    SvarSlet