onsdag den 6. november 2013

Kost og motion.

Jeg vil nu vise hvordan jeg fordeler de ting som jeg mener er nødvendige, hvis man vil prøve at sikre en optimal balance i kosten, når man som jeg, vil bruge kosten som både forebyggelse og evt medicin. Man kan jo umuligt spise ALLE ting ved hvert måltid og de fleste af os, har i hverdagen maget andet at lave, end at føre kostdagbog. På min måde, ved jeg bare, at jeg både gennem dagen og gennem ugen kommer hele vejen rundt.
Jeg vil her vise nogle eksempler på min kost. Naturligvis spiser jeg kun én af de nævnte retter pr måltid. Jeg nævner bare flere, da alle jo ikke elsker alt og jeg selv varierer som jeg lyster.

MORGEN.
Grød med olie, frugt, skyr, frø og mandler.
Kogt æg, Skyr med olie, frø og mandler.
Frugtgrød eller revet æble med Skyr, olie, frø, mandler og kerner.
Omelet med grønt, lidt Skyr med olie, frø og mandler.
Frugt smoothi med frø og olie, rismælk og mandler.

FROKOST.
Mit eget grove rugbrød eller meget grove boller med feks, sild og æg, et spejlæg eller avokado.
Salat med røget laks, æg eller avokado med nødder eller mandler.
Omelet med grønt og laks eller avokado.

AFTEN.
Base af røde, brune eller sorte ris, kartofler/grønt/rodfrugter, bønner/linser/quinoa/korn.
Tilbehør af æg (aldrig kød hos mig), fisk, kikærter, linser, soya, quarter og eller mere grønt.
Gode olier, urter og krydderier.
Saucer og dip af olie, grønt, krydderurter og krydderier.
Grøntsagssupper af ALT det grønt jeg orker at koge og blende, kun fantasien sætter grænser her.
Æggekager kan fyldes med ALT det grønt man kan finde. Bare fyld på.
Husk altid krydderier. Mad skal smage af noget, ellers bliver den ligegyldig og mætter mindre.

DRIKKE.
Vand, ca to liter pr voksen. Vand kan piftes op med skiver af citron, lime, agurk eller citronmelisse.
Grøntjuice. Her kræves en god saftpresser, som klart koster en del, men hvis du lader den stå fremme på bordet får du den også brugt. ALT kan presses med. Også de slatne og lidt tørre og triste ting.
Frugr juice som du presser og blender selv. Urte theer.

MELLEMMÅLTIDER.
En grovbolledej med max knas og evt gulerod og spinat.
Energikugler med tørret frugt, mandler, nødder, frø og kokos olie.
Frugt
Rawfood kager
Grønt i stave.

Det var så alt det med kosten. Hvis du gider, kommer der opskrifter dryssende løbende på bloggen. de bliver lagt ind inder OPSKRIFTER. Følg dem slavisk, eller lad dig inspirere og eksperimenter selv alt hvad du gider.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar