torsdag den 6. februar 2014

Det er jo som bekendt som øjnene der ser, ønsker at vinkle.

I Danmark har man besluttet, at alle kvinder skal have tilbudt gratis mammografi af deres bryster. Det skal man så have mulighed for hvert andet år frem til man bliver halvfjerds år.
April 2012 blev jeg halvtreds. I dag fik jeg mit første tilbud om mammografi. To måneder før jeg bliver tooghalvtreds. Sådan har man fået vredet tiden i det kære væsen og det finder jeg da på ingen måde i orden. Det er mit liv i leger med. En ting er, at jeg røg ud af det danske systems gode tilbud om gratis celleprøver, nu rykker vi også lige lidt på tiderne omkring det næste glimrende tilbud. Der må jo være en grund til, at man har sat grænsen fra halvtreds år. Der må jo være noget med en øget risiko for bryst kræft når østrogenerne svinder ind eller hvad ved jeg. Altså skulle der jo være en mening med at tallet halvtreds er poppet op i nogens hoved og så er det ikke ok, at gamble med min kræft risiko og lige lade halvtreds og tooghalvtreds være lige. 
Jeg er vågen og en af dem som rykker og skriger op om min eksistens, men det er jo ikke lige alle, som har en finger på kalenderen til hver en tid. Jeg har også klaret min egen turnus i cellerouletten, men hvad med dem, som tiden lige smutter for?
Ja ja, det er da vores eget ansvar........eller er det nu det.......det var jo et tilbud til ALLE danske kvinder, som DANMARK var så venlig at tilbyde. Så skal man fanden torden mig også holde ord og ikke sidde og sløse med årstallene og der med vores liv, eller i værste fald, mangel på samme. 
Ellers må i jo bare sige til, hvis i har fortrudt, så vi selv skal stå for sagerne og plotte et kryds i kalenderen. Det klarer jeg nok, men jeg troede altså aftalen var alvor.
Gå dog til læge hvis du tror du er syg, kan nogen jo sige og tro mig, det ville jeg skam gøre. Problemet med kræft er bare, specielt i brysterne, at den slags sagtens kan bo i os uden at vi ved det. Du har ikke først kræft når du kan mærke en knude. Jeg kender desværre en del, som først fik dommen ved den tilbudte mammografi.
Op på hesten Danmark og hold hvad du lover, så betaler jeg tilgengæld min skat med glæde.

2 kommentarer:

  1. Jeg har også gået og ventet på en indkaldelse så godt du skriver det her. Så må jeg selv tage kontakt.
    De kunne jo bare skrive at grænsen er fra 52 år så i stedet for de 50 år. Så ville den være til at forstå , når nu de venter til man næsten er 52 år.

    SvarSlet
  2. Ja for sådan er det gor de fleste jeg snakker med. Jeg skal der op i marts Kirsten og så kan jeg lige høre lidt til deres motiver og skrive om det her.

    SvarSlet