torsdag den 16. oktober 2014

Når man selv gør en forskel.

Jeg lever med en kronisk sygdom som tro følgesvend. En lungefunktionsnedsættelse, som kommer efter et liv med astma og datidens helt forkerte (ved man nu) behandling. En ting som min læge ikke er i tvivl om. Oven i valgte jeg så, at ryge som en mindre fabriksskorsten en stor del af min ungdom og voksenliv. Heldigvis for mig, var jeg for ni år siden til en lunge test på et hospital, hvor samtalen bagefter foregik med en meget klog overlæge, som ramte den helt rette streng i mig som gjorde, at jeg holdt op med at ryge. At jeg er udstyret med et misbrugsgen er der ingen tvivl om. Den slags er man født med og i mit tilfælde blev det bundet op på cigaretter. Jeg droppede rygningen og levede med ret hårde abstinenser i fem år, hvor jeg helt sikkert normalt ville være begyndt at ryge igen, men på grund af den minimale, men dog begyndende lungefunktions nedsættelse, har jeg ALDRIG taget det mindste sug på en cigaret siden mit stop. Skrækken for aldrig mere at kunne gå en tur, danse, lege med mine børnebørn, social isolation og det frygtede iltapperat, har holdt mig tilbage. Rygning er aldrig mere en mulighed for mig og har nu ikke været det i ni år.
Alligevel går lungefunktionen ned, jeg bliver oftere syg i luftvejene og selv mindre sygdomme, giver spor på mine luftveje.
Jeg får testet min lungefunktion hver tredie måned og tager forebyggende astma spray hver dag året rundt.  Sidst var jeg syg i syv uger denne sommer og ingen kunne udrede hvad jeg egentlig fejlede.
Måske husker du mit lægebesøg hvor frustrationerne stod i kø og kolliderede med en meget uengageret læge http://engle-gaarden.blogspot.com/2014/08/en-lille-rejse-fra-hverdagen.html.
Jeg tog skeen i egen hånd. Kontaktede en usædvanlig engageret og dygtig akupunktør, som fik mig på højkant hurtigt med en kæmpe indsats. Hende har jeg tænkt mig, at bruge som redskab i min foresatte kamp mod yderligere lungefunktions nedsættelse. 
I går var jeg til check hos min egen læge og alle tal var forbedret og min funktion var steget med to procent. Uden ekstra medicin. Kun ved brug af nålene. Lægen var positiv og bad mig skrive ned om hvad jeg gør og hvilke områder jeg fornemmer forbedringer. 
Der var vist også sladret fra anden side, for jeg mærkede en helt ny interesse og indlevelse. Lægen havde læst op på min journal og anbefalede mig at overveje vaccine mod min hvepse allergi. Som lægen siger, er det faktisk en af de mest alvorlige allergier som faktisk af og til fører til døden for flere. Samtidig er det utrolig bøvlet altid at have en Epipen på sig. Ikke en lille ting man bare har i pungen, men en større sprøjte med adrenalin som skal være ved din side i tilfælde af stik. Sådan en vaccination tager et par år og foregår på hospitaler, så pt takkede jeg ja til behandling, med første step en samtale omkring risici. 
Lægen havde også et tilbud om gratis influenzavaccine i ærmet. Hun syntes jeg skal undgå de sygdomme som jeg kan og derved skåne mit immunsystem og mine luftveje hvor jeg kan. Den sprang jeg også med på og håber at gå gennem efteråret og vinteren et problem mindre.
Rask bliver jeg aldrig og heller aldrig hverken fri for gener eller medicin, men det giver et helt utroligt energi tilskud, når man dels føler, at man selv kan skabe en forskel, selv kan styre en del af forløbet og ikke mindst, når man bliver mødt og set af sin læge. At lægen stiller sig til rådighed, lytter og går med dig betyder en kæmpe forskel, så tak til lægen for det.

1 kommentar:

  1. Fantastisk at du holder stand mod cigaretterne. Og dejligt at høre, at akupunktur hjælper dig. Jeg anbefalede min svigersøn, som er hårdt plaget af høfeber, et desensibiliseringsprogram, og det er han nu i gang med. Det er en god idé, når man har en allergi, der gør livet plagsomt, og i værste fald tager livet af én.

    SvarSlet