fredag den 24. april 2015

Et fedt, men kort job.

Verdens bedste job. Sådan noget nær, tror jeg mit job i går var. Boguddeler ved projekt DANMARK LÆSER. Et projekt lavet af Kulturministeriet. Et forsøg på, at åbne danskernes øjne for bøgernes verden. At højne læseglæden. Der blev på lands plan delt 100.000 bøger ud. Jeg delte femogtyve ud. Fem forskellige forfattere. Flere af bøgerne har jeg selv læst, et par var nye for mig.
Folk blev glade og positivt overraskede, når jeg mødte dem med min lille gave og en lille fortælling om projektet. Jeg mødte mange som læser, som er glade for at læse, som sluger bøger og ikke kunne se et liv uden bøger. Jeg mødte også en del, dog få, som ikke ønskede at læse, som ikke havde tid eller bare aldrig havde fået lysten til, at åbne en bog. Dem har jeg medlidenhed med. Gid jeg lige havde haft trylleformularen, som åbnede deres øjne for bøgernes verden, men den har jeg ikke og den enkelte skal selv finde lysten, trangen, behovet i sig selv. 
Når jeg tilbød bøger spontant på gaden i Kbh, var folk først som udgangspunkt skeptiske og afvisende. Man er synligt træt af pågående sælgere, religiøse sekters snigen sig ind på livet af én og alle dem midt imellem, som næsten dagligt stopper os på gaden med deres gode tilbud. Jeg forstår det virkelig godt, men det var mærkeligt pludselig, at høre til gruppen af suspekte gadetilbydere. 
Jeg fik gode snakke om bøger, om hvordan andere giver bøger videre eller elsker at samle dem i reolen, om man låner på biblioteket, eller ikke tåler andres bakterier i sit hus. Der var meget ny info at høste.
Hurtigt var mine bøger desværre delt ud. Jeg kunne sagtens have snuppet femogtyve mere. 
Vil du se fotos fra min eller andre uddeleres dag, kan du mødes os på Instagram #danmarklæser. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar