tirsdag den 7. marts 2017

Walk & Talk.

Tænk engang. Helt almen viden for mig er nu blevet en terapi form, noget som praktiseres med coats eller når samtaler skal tages på arbejdspladsen. Bare. Man italesætter og sætter de rigtige ord på kan al gammel sur vin smides på nye fine flasker og sælges som var det største og nyeste raketviden. 
Nu kan selv dem, som normalt ikke er til at slæbe med på en gåtur, findes på gader og stræder. Nu går de nemlig ikke tur. Nu Walk &Talker de. 

Walk & Talk® sætter gang i endorfinerseretonin og andre lykkehormoner. Bare det at gå, “letter” dine tanker, og når vi øger pulsen og får frisk luft i lungerne, kommer der både ilt og gode stoffer rundt i kroppen. Alt sammen godt, når det er tanker og evnen til refleksion i dig, som skal vækkes og når udvikling skal skabes.

For min skyld må den slags mega gerne blive moderne. Jeg har praktiseret det i mange år. Dog uden at have andet navn for det end en gåtur. For mig var det bare både smart og logisk, at slå lidt dagligdags motion sammen med de vigtige veninde updates. Man kan sågar tage kaffe med to go hvis man vil. I stedet for at hænge på en stol og sidde og stirre stift på hinanden, kan man komme ud og få ilt til lunger og hjerne, nogle kilometer i benene og så er det min erfaring, at man snakker dybere ved siden af hinanden end over for hinanden. At der så også drysser lykke ned over en er da bare ekstra lækkert. 
Hvis jeg skulle sidde stille ned hver gang jeg skulle mødes med en god ven, ville jeg ganske enkelt kede mig og dø langsomt. Sådan er mit temperament slet ikke skruet fast. Men med en gåtur passer det hele fortræffeligt for mig. Jeg elsker både hverdagsmotionen, gode sladrehistorier, at vende vigtige og store problemstillinger eller bare at sludre om det jævne, stort som småt. Men det glider nu nemmest ned, hvis jeg kan slå masser af fluer med det samme klask. Feks hvis man laver mad eller bare spiser sammen. Vi skal jo trods alt have mad alle sammen, motion mener jeg alle bør have på et eller andet plan hver dag eller samvær mens man strikker, hækler, maler eller andet kreativt hvor ord også let lader sig flyde ubesværet. Sådan helt konkret være sammen om noget og lade samtalen flyde i de retninger den vil. 
For mig er den slags logik og sund fornuft. Har gjort sådan i mange år og med mange mennesker. Min lokale skov og strand har lagt øre til meget. 
I dag kom jeg endelig afsted på tur gennem skoven med en, som jeg ikke har sat stævne meget længe. Walk &Talk når det er bedst. Det fungerede endnu engang lige som det skulle. 
Ud i naturen. Sæt samtalen fri. God tur. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar