fredag den 26. maj 2017

På tur.

Efter travle dage er jeg nu landet i Ribe. Blot landet for igen at drage ud. Afsted til Tyskland sammen med min dejlige genbo. Denns Biomarkt var målet. Dog var vi lige lidt omkring de små gader først. Rundede en tapasbar forbfrokost i fuld sol. 
Sådan et økologisk supermarked ønsker jeg mig til Danmark. Tænk h is man havde sådan et lige om hjørnet. Et sted hvor man ikke skal lede efter øko i de skjulte hjørner, men bare tage det som en selvfølge, at alt på alle hylder er øko. Her var det oven i købet til helt fair priser. Og stedet var rigtig godt besøgt. Det sted er jeg altså misundelig over. Hvorfor skal os som går efter øko og fairtrade i Danmark, løbe rundt og finde vores varer alle mulige steder spredt over hele byen. Lidt i Irma, lidt i Netto, noget i Helsekosten og en masse kun på nettet. I nogle butikker føler man sig som en ung pige i ulykke på jagt efter den billigste kvaksalver til en hurtig abort. En anelse lyssky og støvet affære mange steder. Øko og fairtrade er mange steder at betragte som lidt pjat, hippie eller støvet. Kom dog frem i lyset med godterne. Tag ansvar for miljøet, dyrene og vores medmennesker og priorter den ansvarlige og bæredygtige vare frem for den fyldt med Pinicillinrester, sprøjtemidler, unødvendige tilsætningsstoffer og varer produceret af dyr som har levet et unaturligt og sygeligt liv. 
Dem som ikke vægter det ansvar må være dem som skal ud at lede. Og jo, alle har efterhånden råd, hvis man omlægger prioriteterne lidt. Jeg skal ikke blande mig i andres middags gryder, men jeg skal blande mig i hvad jeg mener vinkan være bekendt over for dyr, børn, naturen og vores alles fremtid. 
Tyskland er syvmile skridt foran os med både hollistisk tænkning generelt, men især omkring økologi, fairtrade og alternativ behandling ser jeg en kæmpe forskel på dem og os. Hvad er det som bliver ved med at holde os tilbage fra at tage det fulde skridt? Fra at springe ud med hele pakken? Vi har røster og pip både her og der, men det store spring lader vente på sig. Dansk er stadig lig med det jævne. Lad os dog komme videre. Lad øko være for alle. 
Ikke at alle skal eller vil, men så alle har lige og fair valg. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar