tirsdag den 30. januar 2018

Den ultimative januar vitaminbombe.

Januar synger på sidste vers. Lysere tider viser sig i glimt, som en lidt lysere morgen og aften. Der varsles kulde og måske endda sne, men tiden går den rette vej. Lige om lidt går vi ind i den sidste vintermåned sådan kalender mæssigt set. Jeg kan høre, at jeg ikke er den eneste som længes efter forår og især en rigtig sommer. Sidste år blev vi snydt og det mærkes nu. Mange kører på reserverne. Ikke alle er så heldige som jeg, lige at kunne snuppe en tur til solen midt i januar og jeg kan både se og høre, at mange er i underskud. Vi mangler lys. Vi mangler solens vitaminer. Vi mangler energi. Vi har levet i regn og mørke nu lige lidt for længe. Der er masser af influenza, skrænten og træthed. 


Selv prøver jeg at økonomisere med energien og fylde nyt på så snart jeg kan. Jeg prøver at komme ud og få det lys jeg kan fra naturen. Jeg prøver at samle mine arbejdstider midt på dagen hvor der e mest lys. Jeg satser på at få rørt mig hver dag, feks at danse. Jeg prøver at få lidt mere søvn.Og så fylder jeg vitaminer i kroppen så meget jeg kan se mit snit til det. 
Med Årstidernes vegetarkasse til døren hver uge (ikke reklame, bare lutter begejstring) har jeg vitaminerne lige ved hånden. Jeg følger ikke (de vildt lækre og spændende) opskrifterne slavisk, men freestyler når det passer min tid bedre. 
I dag kom der alt godt fra grøntverdenen i gryden. Jeg nævner i flæng, hokaido, grønkål, blomkål, broccoli, løg, ingefær, gurkemeje, citroner, gulerødder og kartofler med vand og krydderier. Koge/simre ca en halv time, ud med noget af vandet. I med en dåse kokosmælk. Koge igen. Blende og velkommen til en vitaminrig powersuppe som giver saft, kraft, energi og mega mæthed. Og som bonus er der mad til endnu en dag. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar