onsdag den 7. marts 2018

Hvem gider gå til gynækolog?

Ingen gætter jeg på. 
Hvem tør lade være? 
Helt sikkert ikke mig. Har selv været der hvor der pludselig var celleforandringer. Ikke værre end det syge område kunne klippes væk, og jeg lever lykkeligt videre med et ufedt minde. Et lille ✔️ud for feltet ER DU DØDELIG? Jeg kender desværre også alt for mange kvinder, som uden særligt varsel var dødsyge af en voldsom cancer i underlivet. Desværre også kvinder som var meget unge. Kvinder som stadig var mødre til alt for små bitte børn. 
Spørger du mig, så SKAL du gå til regelmæssige tjek af dit underliv og celleprøver. Ikke fordi det på nogen måde er fedt at ligge foran et fremmed menneske med benene i vejret og dit blottede underliv lige i øjenhøjde. Men simpelthen fordi det er den eneste måde at få lavet den undersøgelse, og den må simpelthen ikke vige for blufærdigheden. 
Men vi må som kvinder også have lov til, at stå ved vores blufærdighed. Ved vores sårbarhed i situationen. Selv gider jeg ganske enkelt ikke strippe for hvem som helst mere. Jeg gider ikke blive gynækologisk undersøgt af hvem som helst eller hvor som helst. Jeg kræver ganske enkelt en ekspert med rette udstyr hver eneste gang. Mit underliv, mine regler. Basta. Hvem skulle bestemme det andre end mig? Og for hvis skyld? 
Når bilen er i stykker eller bare skal til eftersyn kører jeg den jo ikke ned til skorstensfejeren. 
Når mit underliv skal tjekkes går jeg selvfølgelig også til fagmanden som har det rigtige udstyr. 
En gynækolog har special uddannelsen, erfaringen og detcrette udstyr, som bla en scanner som bruges som standart. Ikke noget med gætterier. Ikke noget med hvad man tror man ser med det blotte øje gennem et lill hul gjort større med kolde tænger. Men ren fakta hvad der vises på skærmen lige her og nu. Udstyr som med det samme måler dine slimhinder tykkelse og kondition, antal af stående æg, organers vinkling, farver og velbefindende. For mig er gynækologer de rette til gynækologiske undersøgelser allerede ved første undersøgelse. Man lægger sig ikke med glæde og h orfor så gøre det flere gange eller for flere forskellige mennesker end højst nødvendigt ? Vi er mennesker, med både kroppe og følelser. Vi er ikke maskiner. Vi har krav på den bedste behandling og omsorg. 
Den slags burde være en selvfølgelighed, men er det desværre stadig langt fra altid. 
Masser af kvinder må stadig finde sig i nedværdigende, ydmygende situationer som vi troede hørte en svunden tid til, hvor aborten var noget vi stjal os til i det skjulte. Med store fatale konsekvenser til følge. 
I morgen er det Kvindernes Internationale Kampdag. Lad retten til kun det bedste valg af gynækolog være et af vores helt selvfølgelige ønsker og krav for alle kvinder. Ung som gammel. Lad os kræve, at ingen kvinde mere skal lægge sig på det gynækologiske leje med følelser som skam og ydmygelse, men som en naturlig omsorgsfuld del af kvindelivet, med retten til respekt og ejerskab hele vejen. 
I går var jeg selv til det årlige tjek hos min elskede gynækolog. En kvinde med faglig stor kompetence, stor omsorg og indlevelse, etik og ligeværdighed i højsæde. 
At hun samtidig bor i de smukkeste omgivelser højner kun oplevelsen. Lige midt i den smukkeste natur ved Vallø,slot. Lækker indretning, smukke omgivelser, god stemning, nærværende personale og en smuk og dejlig læge. Personligt har jeg fundet min yndling. Det tog mange år og er desværre stadig ikke en selvfølge for alle kvinder. Den ret syntes jeg vi sammen skal kæmpe for. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar