søndag den 2. marts 2014

Marocco.

Marocco/Marrakech er på alle måder kontrastfyldt. Her er så smukt og dejligt, smukke mennesker og glade lækre små unger, farverne står i kø fo øjet, her dufter af blomster og krydderier. Her leves langsomt men larmende. Her er farver og kulører på både tøj og smykker. Kort fortalt. Her er fantastisk.
Men her er også ulidelig stank af kloark og døde dyr, børn som bliver slået på åben gade, kvinder som hverken må vise øjne eller hænder. Her er laser og pjalter. Her er et væld af kvinder pakket fra top til tå i sort. Her er masser af mennesker som må løbe og slide og løfte tungt for ussel løn. Her er børn som må arbejde hårdere end mange voksne hjemme i danmark. Her er dyr som sparkes og piskes og bruges til gøjl og gejl i bundet tilstand. 
Hele tiden ser man kontraster. Smukke boulevarder, med smuk stenarbejde kontra små gader med mennesker som på en og samme tid udstiller deres egen armod og et par bedagede damesko til salg, mens en anden sidder og skider for åbent tæppe.
I socken sælges alverdens farvede sager i stof og skind, men går man videre på opdagelse og finder et af byens skindgarverier/farverier, bliver man i tvivl om, hvorvidt man nogen sinde mere vil eje et stikke farvet skind, eller om man virkelig skal drapere hele sit hjem med farvet skind.
Man er i et evigt dilemma. Alt bliver sat op på en vægt. Også ens eget liv. Man er ikke længere i tvivl om, hvor rig man selv er. Måske ikke nødvendigvis stinkende rig i penge, så dog i en grad, som gør mig i stand til, at vælge og vrage, at spise mig mæt flere gange om dagen, at bruge tid og penge på mit eget udseende, jeg er i stand til at leve i frihed både psykisk og fysisk, jeg har muligheden for at tage valg i de fleste af mit livs forhold. Hverken jeg selv, mine børn, familie eller venner er i hverken livsfare, sulter eller lever på gaden.
At rejse til feks Marocco er på den måde ikke kun en rejse ud, men i høj grad også en rejse ind i dig selv og dit eget liv. Den slags tror jeg er ganske sundt en gang i mellem. 
Jeg ser lidt af hvert her, men jeg ser en masse og jeg elsker at se. At se er at opleve og jeg elsker at opleve og især at opleve det hele og med alle sanser. I Marocco er der fuld oplevelses garanti.

Den store og smukke boulevard.




Fast ritual. Café med vand, friskpressset appelsin juice og mynte the.


Den lille fyr på skødet af sin mor, fik fire gange mens jeg drak min the, et par over nakken og nej, det var ikke bare et lille tjat. 


Kvinder udfører smukke henna tatoveringer, mens de dårligt kan se en hånd for sig. Totalt formummet i sort fra top til tå Inc handsker.


Sightseeing i hestevogn. En fantastisk måde at komme rundt også i de små listige gader.


Restaurant La Tanjia med middag og dans. Stort slået op.


Dog uden elektrisk lys på toilettet.


Skal/skal ikke. De her sneg sig dog med hjem fra souken.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar