onsdag den 13. april 2011

Minder

På min første sal. Lige oppe af trappen, sidder dukke Karen og SlaskeMarie jo i deres kurveseng.
Over dem, hænger et gammelt afsyret vitrineskab. I skabets hylder har jeg fået lavet spots, som lyser på den næste hylde. Der inde bog nogle meget gamle bøger på øverste hylde og på de andre etager har jeg mit dukkehus. Som barn var jeg ikke den glade ejer af særligt meget legetøj og ALDRIG af et dukkehus. Jeg så dukkehuse hos andre. Nogen havde de "rigtige" fra Lundby, endda med elektrisk lys i lamperne. Den gang havde jeg ikke dukkehus, men det har jeg NU. Igen en ting som ikke er til leg og fri afbenyttelse, men man må gerne se og røre og drømme og snakke om alle de fine sager. I huset bor et par af Birgitte Frigast´s små nissebørn. Møblement og al inventar er alt sammen af ældre dato. Enten købt nyt, men i gammel stil, eller rigtig gammelt, købt hos antikvitetshandleren. Jeg køber ikke ofte nyt. Kun når jeg falder over "det rigtige".




Jeg stopper ofte op på vejen og ser på de små fine ting. Der er tænkt ned i mindste detaljer både til pynt og nytte som toiletpapir, vaskebræt, de højhælede sko som er blevet droppet just ankommet hjem fra festen, pladespiller i spisestuen, musen som er skræmmende tæt på sit endeligt og katten som slumrende nyder det gamle komfurs varme. Der er stof til eftertanke, fantasien og gode samtaler om både før og nu. De samtaler glæder jeg mig til ud i fremtiden, sammen med små mennesker som sætter pris på en god røverhistorie.

2 kommentarer:

  1. Kæreste Stella.
    Du skriver medlevende, interessant og gengiver din hverdag på godt og ondt. Herlig læsning... Men, som storesøster og dansklærer, SKAL du altså huske, at man skriver med STORT efter et punktum! ;-)
    Hvis ikke du forbedrer dig, må jeg vist have dig til en "skole7hjem-samtale"!

    Fortsæt endelig med skriblerierne - men når man gør det på en blog som denne, har andre også "lov" til at kommentere.

    Knus - søsteren, som er "den store af de to små"

    SvarSlet
  2. Jamen det gør jeg skam altid, men hvis jeg ikke får trykket hårdt nok på tasten til STORT, bliver det med lille, så det hjælper nok ikke med en skole7hjem samtale. Naturligvis har alle lov at kommentere. det er jo det som er formålet med en blog, som alle har adgang til. Var der tvivl om det? det har i hvert tilfælde altid været ønskeligt fra min side at alle er velkommen på bloggen.

    SvarSlet